7 December 2018

Elpro leverer ladeanlegg til de nye el-fergene

Elpro ferdigstiller i disse dager den landbaserte infrastrukturen for de nye batteridrevne fergene som skal gå mellom Brekstad og Valset i Trondheimsfjorden.

Tekniskbygg m.master 2_REDIGERT.jpg

– Det er spennende å være med på den grønne utviklingen med batteridrevne ferger. Elektriske skip er både fremtidsrettet og miljøvennlig teknologi, sier Ivar Rødsjø, prosjektleder hos Elpro.

Høy spenning

Elpro har blant annet montert batteribanken som «booster» ladestrømmen til ladetårnene. De fungerer som overføringslinje til skipet. Elpro har lang erfaring med el-installasjoner som har høy elektrisk effekt og har tidligere bygget verdens største lavvoltanlegg på skip.

Store effekttavler 

Tavlene Elpro har installert fordeler effekten dit den trengs. En trafo på land er koblet direkte til ladetårnet og en batteribank hjelper til med å sikre at det forblir lyst i området, samtidig som fergene alltid står klare til å krysse den værharde fjorden.

– Det mest spesielle med prosjektet er kanskje ladetårnene med 1840 A. Den rent fysisk største kontraktoren jeg noensinne har sett i en slik tavle er å finne på dette anlegget, forteller Rødsjø som har over 40 års erfaring i Elpro.

Både ferger og teknologi er toppmoderne og hele ladeanlegget er tilknyttet internett. Det betyr at operatørene kan sitte i Bergen og følge med på live-tilstanden til hele anlegget.

Trafo 690-520V_REDIGERT.jpg

Grønt skifte 

Ladestrømmen til fergene tilsvarer ca. 2200 kW.

– Størrelsesorden 2200 kW er ikke så stort på skip, men det er stort på land og mye kraftigere enn Tesla-ladere til elbil, for å si det sånn, forklarer Rødsjø.

Planen er at fergene står på ladestrøm i fem-seks minutter mellom hver avgang, samt på nattestid. Det kan gi en 80 - 100% batteridrevet kryssing av fjorden.

– Et slikt landbasert ladeanlegg stiller store krav til nettsystemet, e-verkene og nettleveransen. Det er nettet på land som bestemmer størrelsen på effekten. Intensjonen er å bruke batteriet minst mulig og nettet mest mulig. Batteriet på land fungerer mer som en «boost» til tilførselen fra e-verket, forklarer Rødsjø. 

Godt samarbeid

Han forteller om en to-delt jobb som underleverandør for Norwegian Electric Systems (NES) og ALTi bygg og anlegg AS. Sammen med NES har Elpro levert trafoer, effekttavler og batteriladersystemer for fergene.

– El-installasjon har vært en stor del av jobben og vi har et godt samarbeid med NES i Bergen, som har levert teknologien. De er gode på anlegg med store effekter og vi har tidligere levert mye sammen til maritim sektor, utdyper Rødsjø.

I samarbeid med ALTi bygg har Elpro utført el-installasjon på landanlegget, fergekaiene, oppstillingsplass, parkeringsplass og tekniske bygg.

– Det er første gang vi jobber sammen med ALTi bygg og jeg må skryte av dem. De er gode, har mange slike anlegg på gang og kan bli en viktig samarbeidspartner både på det tekniske og det praktiske. 

Tavlerom 2.jpg

Snart ferdigstilt 

På anlegget har sju Elpro-ansatte vært i sving siden september. Hoveddelen av Elpro sin jobb er ferdig 12. desember. Hele ladeanlegget vil stå fullstendig klart på nyåret.

– Vi er fornøyde med jobben så langt, og vi er klare til å bruke vår kompetanse fra fergeprosjekt i fremtiden. Jeg har jo hørt at de har en del ferger på Vestlandet, ler prosjektlederen.  

Totalt har Elpro i samarbeid med NES og ALTi bygg levert: 

  • Effekttavle til ladesystemer.
     
  • Trafo 690V / 230V for hydraulikkaggregat og belysning.
     
  • El-installasjon – installasjon av de tekniske byggene, kai og gatebelysning.
     
  • Montasje av trafoer for NES (690V/520V til lading, 690V/400V til mormaster og 690V/230V til landstrømstilkobling natt.
     
  • Master og lys til oppstillingsplass og parkeringsplass.
     
  • Varmepumper i teknisk bygg i samarbeid med Fosen Ventilasjon AS.
Marte kobler hovedavle_REDIGERT.jpg